اخبار

نشست مقدماتی همایش گرامیداشت روز ملی آزمایشگاه برگزار شد/ دانشگاه لرستان، میزبان نشست

۱۴۰۱/۰۱/۲۰

روز 30 فروردین‌ماه به عنوان روز ملی آزمایشگاه و گرامیداشت زادروز حکیم جرجانی، نام‌گذاری شده است.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، به همین مناسبت، نشست مقدماتی برگزاری همایش روز ملی آزمایشگاه با سخنرانی دکتر یعقوب فتح‌الهی ننه‌کران، مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به‌صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان نیز در این نشست مقدماتی، حضور داشت و سخنرانی کرد.

همایش اصلی در روز 30 فروردین‌ماه به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار می‌شود.

همچنین دکتر مصطفی کرم‌پور، سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه لرستان، دکتر حسین حاتمی، مدیر امور پژوهشی دانشگاه لرستان و دکتر فرمانی، رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان در این نشست مقدماتی مجازی، حضور داشتند.

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان، در فهرست برترین آزمایشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد.

انجمن تحقیقات آزمایشگاهی ایران این نشست مقدماتی مجازی را به میزبانی دانشگاه لرستان (آزمایشگاه مرکزی) برگزار کرد.

آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و سایر آزمایشگاه‌های بخش‌های غیردولتی و دولتی، عضو این انجمن هستند.

برخی نکات مهم برای ارتقای آزمایشگاه‌ها

دکتر یعقوب فتح‌الهی ننه‌کران، مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست مجازی توضیح داد که خوشبختانه، ایران در زمینه فعالیت‌های نظام آزمایشگاهی، از جمله پیشگام‌هاست.

وی تشریح کرد در بحث نام‌گذاری آزمایشگاه‌ها بایستی یک ادبیات مشخص تولید کرد و به عنوان یک زبان معیار آزمایشگاهی به‌کار برد.

وی موضوع معماری فضاهای آزمایشگاهی در ایران را هم مهم دانست و تأکید کرد نوع معماری فضاهای آزمایشگاه‌های کشور بایستی به گونه‌ای باشد که هویت علم و دانش در تاریخ سرزمین ایران را نشان بدهد.

حفاظت از تجهیزات آزمایشگاهی و بحث‌های مختلف مرتبط با آزمایشگاه‌ها از دیگر مباحثی بود که توسط دکتر فتح‌الهی بیان شد با تأکید بر اینکه نظام آزمایشگاهی از هر نظر یک نظام کاملاً استاندارد باشد.

دکتر فتح‌الهی درباره موضوعات مرتبط با ایمنی آزمایشگاه‌ها نیز توضیحات را ارائه کرد و همچنین روی این نکته تصریح کرد که ارتباط بین آزمایشگاه‌ها با نظام صنعت باید گسترش یابد.

همچنین معرفی آزمایشگاه‌های برتر کشور در روز ملی آزمایشگاه بهتر است توسط انجمن تحقیقات آزمایشگاهی ایران، معرفی شوند.

وی درباره‌ی کیفی‌سازی هرچه بیشتر و استانداردسازی هرچه بهتر آزمایشگاه‌ها، سخن گفت.

دکتر فتح‌الهی خواستار این شد که ارتباطات فراملی بین آزمایشگاه‌های ایران با سایر کشورها، گسترش یابد.

بخش دیگری از سخنان وی درباره‌ی این موضوع بود که بایستی از ظرفیت نیکوکاران و خیرین برای تجهیز و استانداردسازی هرچه بیشتر نظام آزمایشگاهی، استفاده کرد.

گسترش ارتباطات، همکاری‌ها و تعاملات بین آزمایشگاه‌های بخش دولتی با آزمایشگاه‌های بخش خصوصی از دیگر مباحث مهم مورد تأکید دکتر فتح‌الهی بود.

ضرورت توجه هرچه بببیشتر به آزمایشگاه‌های استان‌های کمتربرخوردار در راستای پیشرفت همراه با عدالت

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان در این نشست مجازی، در سخنانی، با رویکرد مطالبه‌گری، خواهان این شد که به آزمایشگاه‌های نظام آموزش عالی در استان‌های کمتربرخوردار، توجه بیشتری شود.

وی روز ملی آزمایشگاه و زادروز حکیم جرجانی را گرامی داشت و حکمت و منطق و عقلانیت را راهگشای امور دانست.

سرپرست دانشگاه لرستان، از اینکه دانشگاه لرستان به عنوان میزبان مجازی نشست گرامیداشت روز ملی آزمایشگاه انتخاب شده است یک اقدام مثبت در راستای توجه به نظام آزمایشگاهی استان‌های کمتربرخوردار دانست.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان با استناد به آموزه‌های دینی به‌ویژه سبک مدیریتی حضرت امام علی (ع)، از مختصات عدالت، این موضوع را دانست که در توزیع امکانات و زیرساخت‌ها، هرچه بیشتر به استان‌های کمتربرخوردار توجه شود تا ظرفیت‌های مختلف استان‌ها از جمله ظرفیت‌های کشاورزی و دامپروری استان لرستان، به شکوفایی و رونق برسند.

دکتر علی نظری درباره‌ی این موضوع توضیح داد که بایستی نظام آزمایشگاهی و تحقیقاتی کاربردی و مسئله‌محور را تقویت کرد و ارتباط بین نظام آزمایشگاهی و صنعت را توسعه داد و نهادینه کرد.

سرپرست دانشگاه لرستان تشریح کرد که ما از وجود یک نظام آزمایشگاهی هرچه فعال‌تر، پویاتر و مجهزتر برای پیشرفت کشور، استقبال می‌کنیم.

دکتر علی نظری تصریح کرد رویکرد کاری این است که هرچه بیشتر با حمایت وزارت علوم و انجمن تحقیقات آزمایشگاهی ایران، آزمایشگاه‌های دانشگاه لرستان، تجهیز شوند و نقش اثرگذارتری در تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی متناسب با نظام مسائل و ظرفیت‌های استانی داشته باشند.

گفتنی است در این نشست مجازی، دکتر علی فرمانی، رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان نیز در سخنانی، گزارش عملکرد آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان را بیان کرد.

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۰۱/۲۰ - ۱۳:۲۰
۳۴۰ بازدید