اخبار

موفقیت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان در تولید «فنل اشباع»

۱۴۰۱/۰۴/۲۶

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان، موفق شد «محلول فِنُل اشباع» را که برای طیف وسیعی از کارهای بیولوژیکی، مولکولی، کاربرد دارد تولید کند.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر علی فرمانی، رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان با اعلام این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار ما، درباره‌ی چیستی محلول فنل اشباع (Equilibrated phenol )، گفت: «محلول فنل اشباع برای طیف وسیعی از کارهای بیولوژی مولکولی از جمله استخراج DNA و RNA می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد».

دکتر فرمانی، تشریح کرد: «در روش استخراج با فنل ترکیبات براساس میزان حلالیت خود از هم جدا می‌شوند و برای استخراج طیف وسیعی از مواد از جمله اسیدهای نوکلئیک کاربرد دارد».

وی توضیح داد: «فنل در آب محلول است؛ بنابراین محلول‌های اشباع از فنل (فنول اشباع) ساخته می‌شوند که در زیست‌شناسی مولکولی کاربرد دارند».

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان ادامه داد: «انواع مختلف فنل اشباع عبارت است از: فنل اشباع شده با آب است که pH=6.6 داشته و جهت استخراج RNA و DNA مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ نوع دوم: فنل اشباع شده با سیترات است که pH=4.3 داشته و در استخراج نوکلئیک اسید کاربرد دارد. نوع سوم فنول اشباع شده با تریس است که pH حدود 8 دارد و به منظور استخراج DNA به‌کار می رود».

گفتنی است آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان زیر نظر معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه، فعالیت می‌کند.

محققان، پژوهشگران و علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از این محلول با شماره تلفن زیر تماس بگیرند:

33120665 (آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان)


۱۴۰۱/۰۴/۲۶ - ۰۶:۳۷
۲۰۸ بازدید